Landebistros vinterträdgård

söndag 18 mars 2018


"Trädgårdsmästaren" berättar om microgreens: Jag har fungerat som Landebistros sommarträdgårdsmästare i många år och har odlat en mängd ekologiska grönsaker under årens lopp. Efter att ha läst en artikel om urbana vinterträdgårdar i New York Times https://farm.one/ insåg jag vilken chans Landebistro har för vinterodling: en stor veranda och en vintervarm bastu. Jag skred till verket omedelbart! Efter en vecka  hade elvärmen byttts ut till konstbelysning och jag hade sått örter i form av vattenkrasse, basilika, ängssyra, svartsenap och broksalvia. Nästan alla frön grodde och allt gick som en dans.





Aptiten växte i takt med odlandet och jag beställde microgreens frön från utlandet. Microskotten växer snabbt: flera cm på ett par veckor och vem som helst klarar av att odla dem  på fönsterbrädet. Lätt som en plätt ... bara du kommer ihåg att vattna regelbundet. Det känns rent ut sagt lyxigt att klippa microrucola, vattenkrasse eller ängssyra på morgonsmörgåsen när kölden knäpper i knutarna och snön väller ner. Senapens och krassens blad smakar lite som pepparrot  och smörgåskrassen är piggt pepprig i smaken.







Och inte nog med det: Landebistros "kock" lovordade både örternas smak och utseende. Matportionerna pryddes plötsligt av röda amarantskott, minifänkål, sisho och blåskimrande krasseblad.





Ett par månader efter sådden uppenbarade sig blommorna på skotten: senapen fick vackra gula blommor, vattenkrassen vita och broksalvian blå och rosa. För dessa blommor betalas det ca 10 euro för några tiotals gram ute i stora världen. Vilken hemmaodlare som helst lyckas få fram fina microgreens med hjälp av konstbelysning och senare på våren på fönsterbrädet i naturljus. Jag måste bekänna att för mig är både utseendet och smaken på maten lika viktiga. Och jag känner mig oerhört till freds då jag vet att skotten, blommorna och bladen jag äter är ekologiskt odlade. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar