Ängssyrepesto, kikärtspasta & jätteräkor + vintips

fredag 9 mars 2018



Landebistros odlingar av bladgrönt/mikroblad/mikrogrönt frodas och mår bra. Kärt barn har många namn! Nu valde jag att göra pesto på ängssyran som vuxit till en tät fin matta. Den är mildare i smaken än den vilda ängssyran. Om du inte har egna odlingar kan du använda babyrucola eller krukrucola (+ basilika) i stället. Eller testa med andra örter du gillar och får tag på. Det är roligt att experimentera, eller hur? Jag kokade kikärtspasta, som jag sedan blandade ner peston i. Några grillade jätteräkstjärtar, som jag först smaksatte med pimentón, salt och peppar fullbordade portionerna. Och naturligtvis strödde jag över lite nötter, parmesan, olivolja, mikroblad och senapsblommor. 


Ängssyrepesto:
30-40 g ängssyra
30-40 g pinjenötter
20-30 g grovriven parmesan
1 stor vitlöksklyfta
 60-70 ml olivolja
1-2 tsk lime-/citronsaft
flingsalt
svartpeppar

Stek pinjenötterna i torr stekpanna några minuter så de får lite färg. Vänd inte ryggen till för då bränns de. Placera vitlöken, ängssyran, nötterna och lite olivolja i en mortel. Mortla till en grov massa och häll i mer olivolja efter hand. Blanda ner parmesan och mer olja. Spara lite nötter och parmesan till garneringen. Kontrollera konsistensen och smaksätt med salt, peppar och lime. Om du inte äger en mortel  kan du använda mixer, men resultatet blir inte riktigt lika bra.







Jag kokade kikärtsfusilli och sparade lite av kokvattnet för att tunna ut peston med när jag blandade ner den i fusillin. Medan pastan kokade grillade jag råa skalade jätteräkstjärtar ca 2 min/sida (tills den gråa färgen ändrade till rosa). Grilla inte för länge för då blir de sega.








Vinet som vi drack till var ett organiskt vitt vin från Sicilien. Det heter Crudo Catarratto Zibibbo och är ett friskt och fruktigt halvtorrt vin. Det kostar runt 11 euro. Mycket prisvärt. Vi blev genast förtjusta i citrus- och ananastonerna och tyckte det passade ypperligt till maten. Eftersmaken var kryddig och fylld av bär och frukt. Passar till väl kryddade fisk- och skaldjursrätter samt till stekt eller grillat ljust kött. Också ett mycket bra sällskapsvin.

2 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut, tror jag vet vad vi äter ikväll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra Monica! Trevliga stunder!

      Radera