Apelsinblancmangé

onsdag 7 februari 2018



Min favoritfärg var länge orange, just den här blodapelsinorange färgen som är så inbjudande och vacker. Jag äter vanligtvis apelsinerna helt naturella eller pressar saften och dricker den. I fjol tyckte jag att blodapelsinerna var lite bleka i färgen men i år har jag stött på riktigt röda exemplar också. De är väldigt tacksamma då de kan användas i så gott som all matlagning: både söt och salt. Jag hittade den här gamla franska klassikern bland mina urklipp från anno dazumal och blandade snabbt ihop blancmangén och ställde in den i kylen i några timmar. Den är ganska mjuk till konsistensen så vill man komma lättare undan kan man servera den direkt ur en vacker skål (såsom de gjorde i receptet) och inte bekymra sig över om man får ut den hel och vacker ur formen. Jag använde en gammal kakform som jag täckte på insidan med plastfolie och sedan försökte packa så kompakt som möjligt.

Ca 3-4 personer (4-6 enligt receptet!!!):
3 dl vispgrädde
1-2 msk strösocker
1/2 dl pressad (blod)apelsinsaft
rivet skal av en apelsin
2 dl små tärningar av väl skalad apelsin
3 vattenlagda blad gelatin

Garnering:
apelsinskivor

Vispa grädden, tillsätt socker, apelsinsaft och rivet apelsinskal.

Krama ur gelatinbladen och lös dem i sin egen fuktighet över svag värme. Häll gelatinet under omröring i gräddblandningen. Blanda snabbt och noggrant för annars blir det klumpar när desserten stelnar. Blanda ner apelsintärningarna och häll blancmangén i en skål(som den serveras direkt ur) eller i en plastfolieklädd (kak)form om du vill stjälpa upp den innan serveringen.

Ställ den kallt att stelna i några timmar. Eventuellt i frysen eller ute i kylan en halv timme innan serveringen så är den lättare att få ut ur formen. Lösgör den först runt kanterna med en vattensköljd kniv. Garnera med apelsinskivor. Trots den stora gräddmängden är den inte så mättande.

Bon appétit!






Om du gillar färgen orange och älskar apelsiner och sötpotatis så kan jag verkligen rekommendera den här lilla godingen. Underbar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar