Gaspacho på melon, kokos och lime

onsdag 16 augusti 2017

Vill du överrasaka dina gäster med en fräsch, kanske lite annorlunda gaspacho? Jag hittade det här receptet på en fransk matblogg och visste genast att det var som gjort för mig! Dessutom hade jag källaren full med olika sorters meloner, som jag hade hamstrat i experimentationssyfte. Du gör den i ett nafs eller snarare är det ju blendern som gör grovjobbet. Jag sparade en del i kylskåpet till nästa dag men texturen och smaken blev tyvärr sämre. Det lönar sig alltså att servera den nyblendad och så fräsch som möjligt!

Till 6 förrättsglas behöver du:
1 liten melon, inte vattenmelon 
1 liten lök
1/2 klyfta vitlök
250 g kokosmjölk
2 st lime, saft och zest
salt, peppar, milt chilipulver

Riv zesten på limen och pressa ut juicen. Skär melonen och löken i mindre bitar. Riv vitlöken. Placera alla ingredienser i blendern och  mixa i ca 1 minut med stigande hastighet tills texturen är slät och mousseaktig. Servera genast och garnera med limezest.

Kommentar: Använd gärna kallt melonkött. Jag använde två olika sorters melon med ganska ljust fruktkött. Använd orange meloner om du vill ha gulare färg. Kokosmjölken får också gärna vara kall om du vill ha en fräsch och sval gaspacho. Smakerna satt som en smäck, en helt underbar liten gaspachoaperitiv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar