Min saftigaste rostbiff i örtlag

söndag 2 juli 2017


Receptet på den perfekta rostbiffen har hängt med i 30 år och urklippet saxade jag från Damernas Värld 1987.
Köttet steks okryddat vid låg temperatur och får sedan ligga och dra i en härlig örtlag, helst över natten. Kan serveras exempelvis med potatissallad, potatisgratäng, grönsaker, pastasallad, grönsallad eller en god smaksatt majonnäs. Mitt kött kommer från grannens gräsbetande kor.
Du behöver:
ca 1 1/2 kg rostbiff, fransyska eller innanlår

Örtlagen:
1 liter vatten 
1/2 dl salt
1 gul lök i skivor/1/2-1 strimlad purjolök (brukar ta fifty-fifty)
2 pressade vitlöksklyftor (mer för den vitlöksfrälste)
1- 2 msk krossade vit-, rosé- och svartpepparkorn
rikligt med färska örtkryddor, t.ex. basilika, timjan, rosmarin, salvia och dragon eller 2-3 msk blandade torkade örtkryddor, t.ex Herbes de Provence
1-2 dl finhackad persilja



1. Putsa och lägg köttet i en trång, ugnssäker form. Sätt i en termometer och stek på nedersta falsen i 125 grader, tills termometern visar 60 grader. På bilden ovan har jag två rostbiffar på 1 kilo vardera.
2. Koka upp vattnet till lagen. Tillsätt salt, skuren lök, vitlök, krossad peppar och hackade kryddörter. Lägg köttet i en trång bunke och häll över den kalla lagen. Låt ligga 4-5 timmar men helst längre.
3. Ta upp köttet och lägg i folie i kylskåp till servering.
Skär sedan upp i tunna skivor och lägg upp med kryddgrönsaker runt omkring. Rekommenderar att använda en skärmaskin så får du snygga tunna skivor. Mitt upplägg blev halvdant då jag hade ett gäng hungriga ungdomar bakom ryggen som väntade på mat.



En läskande aperitiv som matchar det sanslöst blommande gullregnet! Skål för sommaren alla Landebistro-läsare! Ha det skönt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar