Myllymäkis förföriska potatissallad

fredag 2 juni 2017



Du som läst min blogg tidigare vet att jag älskar Myllymäkis bok Grönsaker. Enkla, funktionella, snabba och smakrika recept. Min grej. Jag har gjort en hel del av bokens recept tidigare, en del innan jag började skriva bloggen. Ännu har Myllymäki inte gjort mig besviken.

Den här potatissalladen innehåller äpple, kapris och purjolök. Myllymäki beskriver den som en simpel potatissallad där purjolöken är stjärnan. I jämförelse med gul lök ger den en mycket mer aromatisk smak. Instämmer.

4 portioner:

500 g kall kokt potatis i mindre bitar
10 cm purjolök, finstrimlad (min är lite grov, ta inte modell av den)
5 msk kapris (använde sicilianska i grovsalt, sköljde av dem först)
1 rött äpple, rivet (använde ett grönt)
2 dl majonnäs (använde Hellman's färdiga)
1 dl gräddfil
3 tsk Dijonsenap
salt
nymald svartpeppar

Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar. Kanske du vill ha lite mer senap.






 Gjorde ett verkligt fynd på torget i Tammerfors (Tammelantori). Dvs. ett kilo pressad nöttunga av finskt kött för 20 euro/kg. Vi åt en fjärdedel och resten fryste jag i mindre bitar. Den var fantastiskt god, det börjar vattnas i munnen när jag tänker tillbaka på hur den smakade, måste ta ut en bit från frysen. Passade perfekt till potatissalladen. En riktig lyxmåltid.


Och naturligtvis njöt vi vinentusiaster av ett utmärkt rödvin från Bourgogne. Härligt att få njuta av underbar mat och dryck, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar