SNABB HJORTPASTA

lördag 25 februari 2017


Jag hittade ett paket med rimmad hjort i frysen, som jag som vanligt hade glömt bort att fanns där. Och så kom jag ihåg Kalle Ankas pastasås från anno dazumal då den var sonens favorit. Såsen består av olja, vitlök, lök och timjan. Utgick från de ingredienserna och satte till lite kryddor, viltfond och köttet.

Ingredienser för 4 personer:
ca 300-400 g färdigt rivet kött 
3 shalottenlökar
3 vitlöksklyftor
timjan
viltkrydda
örtkrydda
olivolja
viltfond
vatten
körsbärstomater
chipotlepulver
svartpeppar

1 pkt pasta (använde organisk grön linspasta)


Finhacka lök och vitlök och fräs i lite olivolja någon minut. Tillsätt köttet, kryddorna, vatten och mer olivolja. Det ska vara åtminstone 1 dl olivolja, man kan fylla på om det behövs. Vattenmängden är svår att ange. Smaka dig fram. Låt koka några minuter: mer behövs inte eftersom köttet redan är tillrett. Sätt till tomaterna mot slutet om du inte vill ha mosiga sådana.
Koka pastan enligt förpackningens instruktioner. Jag använder överhuvudtaget inte "vanlig" pasta längre. Det finns ett stort utbud på kikärts-, svartböne-, lins- och bovetepasta i olika former och jag gillar verkligen  deras smak och textur. 
Blanda pasta och sås och servera med lite grönt. Très bon appétit!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar