LITE LAXLYX

måndag 6 februari 2017


En smarrig kall sås fylld med mina favoriter passar fint både till varma tortillabröd och varm pasta. Jag tog glutenfri bovetepasta för att jag gillar den svarta färgen och smaken. Och jag råkade ha en påse hemma. Enda momentet som tar lite tid är att skala räkorna men det övriga fixar man i en handvändning. Receptet hittade jag i en gammal Allt om Mat.



Till 4 portioner behövs:
500 g räkor med skal
200 g kallrökt lax

Avokadosalsa:
2 stora avokadon
1 msk citronsaft
1/2 gul lök
1 liten rödlök
1/2 dl hackad gräslök
1 krm salt
1 krm nymald vitpeppar

Romsås:
2 dl crème fraîche
50 g forellrom/röd stenbitsrom (mer om du vill lyxa till det lite extra)
1 dl hackad dill/dragon
1 krm nymald vitpeppar

Till servering:
mjuka tortillas/pasta
sallad


1. Skala räkorna och strimla laxen.
2. Dela, kärna ur och skär avokadon i centimeterstora bitar. Häll på citronsaft. Skala och finhacka lök och rödlök. Blanda försiktigt avokadon med löken och gräslöken. Smaka av med salt och peppar.
3. Blanda ingredienserna till romsåsen.
4. Fördela räkor, lax, salsa, sallad och romsås i ljumma tortillabröd och vik ihop. Använder du pasta så koka den enligt instruktionerna på förpackningen. Bottna djupa tallrikar med pastan och fördela räkor, lax, salsa, romsås och sallad utanpå.
5. Njut!



Vi var på bubbelhumör så valde denna organiska Crémant som dryck. Mycket elegant och gifte sig väl med den kalla såsen med tillbehör. Den kommer jag att inhandla några flaskor av för kommande behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar