HÄRKISKÅLLÅDA - EN ÖVERRASKNINGSHIT

tisdag 1 november 2016



Härkis tycks vara det alla pratar om just nu så ville därför testa produkten på några unga män  som gillar kött...härkis är ju förkokta bondbönor som ersätter kött. Sagt och gjort...lät dem äta med god aptit innan jag släppte bomben! Döm om deras förvåning när jag upplyste dem om att det inte fanns något kött i kållådan...de trodde jag skämtade. Samma gällde min man och jag skulle säkert också gått i fällan om jag inte hade vetat. Mycket intressant växtbaserad laktosfri produkt som passar till mångt och mycket...i princip i stället för malet kött.




Jag valde följande ingredienser då de råkade finnas hemma:

800 g strimlad vitkål
3 stjälkar bladselleri
2 rödlökar
3 vitlöksklyftor
2 gula paprikor
1 mellanstor squash
2 dl risblandning
250 g Härkis (en förpackning)
5 dl stark grönsaksbuljong(använde 2 tärningar)
2 chilin
örtsalt
svartpeppar
150 g fetaost
smör

Till äggstanning:
2 dl Lempi 15% grädde
2 ägg
1/2 dl (eller mindre) soja



Koka risblandningen/riset först. Skär paprikorna och löken i bitar, skiva bladsellerin och squashen. Finfördela chilin och vitlöken. Stek vitkålen i oliv-rypsoljeblandning några minuter. Stek också snabbt de övriga grönsakerna. Häll i buljongen och låt koka in lite. Häll i Härkisen och riset och blanda om ordentligt. Avsmaka och kolla kryddningen. Till denhär mängden behövs två ganska stora gratängformar. Fördela blandningen i formarna och avsluta med smulad fetaost.





Häll till sist över den hopvispade äggstanningen och sätt in i 200 grader varm ugn i knappt en timme. Hyvla smör över alltsamman efter halva tiden om du vill. Kan kanske också behöva tillsätta lite vätska. Och som vanligt är också den här anrättningen godare följande dag när smakerna hunnit mogna! Och servera den med "sockerkrossade" lingon!
Smaklig spis!








2 kommentarer:

  1. Så gott med kål och härkis har jag inte ännu testat. Får bli under julen då vi är i Finland. Ha en fin fortsättning på dagen. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev ett svar i går kväll via mobilen men det tycks ha försvunnit ut i cyberrymden så jag önskar dig en trevlig helg på nytt och tycker du absolut ska testa Härkisen. Vet inte om du läser finska bloggar men där har det kryllat av recept med denna produkt.

      Radera