KYCKLINGSALTIMBOCCA MED BATATPOMMES

lördag 1 oktober 2016



En väldigt god smakkombo: kycklingfilé, salvia och serrano/parmaskinka. Och så lite vittvin och kycklingfond till skysåsen. Jag gör denna italienska rätt som sig bör på kalv när man får tag på det men har också prövat att göra på grisfilé och abborre.  Allt funkar men denhär varianten med kyckling är favorit för tillfället. Och dessutom  slipper du processen med att skära köttet i tunna skivor...banka ut filéerna måste du även om du använder kycklingfilé.




Till 4-6 personer behöver du:

8 st. tunna kycklingfiléer
1 förpackning serrano/parmaskinka(Lidls är bra)
salvia enligt smak och tycke
svartpeppar
lite salt
torrt vitt vin
kycklingfond
smör och olivolja







Saltet på bilden hade gömt sig i ett skåphörn men till all lycka kom det fram just i rätt ögonblick och det passade faktiskt perfekt till denhär rätten. Så om ni har vägarna förbi Rosendals trädgård i Stockholm rekommenderar jag ett besök. Där finns många fantastiska saker för köket och en trevlig restaurang dessutom.



När du har bankat ut filéerna tunt saltar du dem lite (försiktigt eftersom skinkan är salt) och pepprar. På hälften av dem placerar du en skinkskiva och den mängd salviablad du tycker är lämplig. Täck med andra hälften av filéerna. Jag skar varje dubbelsaltimbocca i två bitar för de är lite otympliga att hantera annars.




Man kan fästa ihop dem med tandpetare om man vill...jag gör det inte...men om man vill vara säker på att de håller ihop så gör man det. Bryn smör och olivolja (fiftyfifty) i två stekpannor och  stek saltimboccorna på vardera sidan i 3-4 minuter tills de har bra färg. Häll sedan i några dl vittvin, lite kycklingfond(smaka) och salviablad. Jag har egenodlad salvia(mångårig) som är lite starkare i smaken än den man köper i butiken och är riktigt salviafrälst så jag använder som synes rätt så mycket. Prova dig fram, man kan alltid sätta till några extra blad mot slutet. Låt alltsammans puttra och koka ihop lite i några minuter. Avsmaka med lite mer peppar och eventuellt salt.



Skysåsen skall vara ganska tunn. Vill man ha en tjockare sås kan man använda Maizena såsredning.



Som tillbehör serverar jag vanligtvis tagliatelle men också ofta bara någon grönsak. Valet föll på batat denhär gången eftersom den fanns hemma.

BATATPOMMES
1 stor batat skuren i jämntjocka stavar
salt
olivolja



Testade ett nytt knep jag hade läst om: nämligen att skölja batatstickorna under rinnande kallt vatten för att få bort stärkelsen.
Borde ha låtit dem ligga i vatten i en halv timme men det räckte inte min tid till för.( Skulle säkert ha blivit frasigare så.) Torkade av dem med hushållspapper och lade dem i en bunke. Hällde olivolja och salt(rikligt) på och blandade om ordentligt. Radade ut dem(får inte vidröra varandra) på två ugnsplåtar(lär bli frasigare om man lägger ut dem på en het ugnsplåt utan bakplåtspapper) och satte in i 200-gradig ugn. Tiden får du själv avgöra(10-20 min) och mot slutet övervärme och 225 grader. Strö lite flingsalt över när du tar ut dem.


Kommentar: Vanligtvis kryddar jag bataterna ganska mycket med örter, chili, vitlök, salt och peppar och har ugnsvärmen på 225 grader övervärme nästan hela tiden. Färgen och konsistensen blir bättre men de bränns lättare.


Behändig och billig rätt att bjuda på när man är många till bords...går bra att förbereda och sedan värma i ugnen. Tycker egentligen att smakerna förstärks nästa dag och det smakar ännu delikatare då.


2 kommentarer:

  1. Batatpommes är en stor favorit hemma hos oss! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma! Utforskar San Sebastians utbud! Klagar inte!

    SvaraRadera