KRÄFTSKIVA I LITET FORMAT

söndag 28 augusti 2016

Ska försöka mig på ett första inlägg i denna blogg...lite haltande kanske det blir men träning ger färdighet så vi får hoppas att det går vägen. Har faktiskt funderat på att börja matblogga i ett par års tid så nu tar jag tjuren vid hornen och sätter igång! Denhär bloggen är enbart på svenska men kommer att skriva en liknande på finska under namnet Maalaisbistro.

KRÄFTSKIVEDAX var det hos oss på fredag kväll med familjen. Signalkräftorna kom färdigkokta från den lokala K-butiken och smakade ypperligt.


Innan kräftorna åts grillade jag ett gäng jättekräftstjärtar som en liten inledning för att ta kål på den värsta hungern. De fick bada i smält smör, riven vitlök, chiliflakes, pimentón och salt i några minuter efter grillningen. Smaskens!


Varmrätten bestod av svampcannelloni med haricots verts. Recept följer här nedan.

SVAMPCANNELLONI.

250 gr cannellonituber

Fyllning:
600 gr kantareller/soppar
1 stor lök
50 gr smör
färsk timjan
salt
svartpeppar
100 gr riven parmesan
2 dl crème fraiche
2 msk svampfond/svampspad
1 dl vatten
4 dl vispgrädde
4 dl matgrädde
riven ost till gratinering

Stek den hackade löken i smöret tills den är mjuk. I med den hackade svampen o fortsätt stekningen på svag värme i 10 min. Sätt till timjan, salt, peppar o parmesan och bland väl. Fyll cannellonituberna med  blandningen(kolla att fyllningen räcker till alla tuber, fyll dem ganska löst). Placera dem i ett lager i en smord ugnsform. Blanda samman grädde, vatten o svampfond o smaksätt ytterligare med lite timjan, salt o peppar. Häll blandningen över tuberna och strö riven ost över. In i ugnen 200 grader ca 25 minuter.
Min kommentar: Har gjort en variant med mycket Karl Johan/stensopp o lite kantareller o en med enbart kantareller. Smaken blir naturligtvis fylligare o i mitt tycke godare med det första alternativet.
Cannellonituberna drar i sig en massa vätska och de måste vara täckta för att inte torka så följ med vad som händer i ugnen o tillsätt grädd-vattenblandning om det behövs.Använder man plattor av färsk pasta behöver man mindre vätska. Jag stekte också lite chorizobitar som jag blandade i fyllningen och dekorerade med.
För att få slut på rödvinet i glasen åt vi en varm brie med nötter, rosmarin o honung på. Rekommenderas varmt!
Smakliga kräftskivor önskar Anne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar